lauantai 13. syyskuuta 2014

Onnellisuuspäivitys!

Elämä täällä on alkanu rullata eteenpäin ja voin sanoo olevani onnellinen. Oon kyllä ehkä just nyt pienissä endorfiinihuuruissa vielä, mutta mikäs sen kivempaa. Viikossa on ehtiny tapahtua kivoja juttuja, oon urheillu, koulussa on alkanu anatomia ja oon ollu kavereiden kanssa.
Lauantaina olin ulkona natur-tyyppien kanssa, ja siellä tapasin uuden tytön, joka on myös Suomesta! Kuin huikeeta, just olin pohtinu kuin kivaa olis että täällä ois joku suomalainen mun lisäks, joka jakais tän Halmstadin mun kanssa ja tietäis nää asiat täältä. Ja nyt se löyty! Aino on kylläkin suomenruotsalainen (tietenkin), mutta puhuu hyvää suomea. Äiti oli huolissaan etten vaan liikaa sitten puhu suomea, mutta enpä usko kun ei meillä noiden kanssa mitään yhteisiä kursseja ole.
Sunnuntaina olin kattomassa triathlonia, juurikin sitä mihin osallistumista harkitsin. No, siellä oli kaikilla märkäpuvut ja maantiepyörät, että oli aika hyvä et minä olin katsomossa tällä kertaa.

Maanantaina oli eka anatomian luento, ja se kurssi on kyl just sitä minkä takia tulin tänne. Ei haittaa vaikken osaa luita ja lihaksia ruotsiks, kun ne kuitenkin opetellaan latinaks. Illalla olin suunnistamassa taas, tällä kertaa pohjoseen päin, poljin sinne lentokentän ohi. Rata oli sprintti ja ihan kiva. Löysin myös itelleni kahden päivän lounaan sieltä, vaaleita orakkaita.
Tiistaina jatku anatomia, ja careergate tarjos ilmasen lounaan. Tehtiin meidän matikan projektia, ja mulla oli vaikeuksia ymmärtää tehtävänantoa, mutta niin oli muillakin. Täällä siis tehdään sellanen projekti, jossa on yhteensä viis tehtävää ja se tehdään 3-4 hengen ryhmissä. Siinä käytetään Mathematicaa ja voisin verrata sitä fysiikan työhön, paitsi että tässä ei tehdä mitään mittauksia, vaan lasketaan pelkästään ja kirjotetaan se selkkari. Ja musta toi on enemmän fysiikkaa kun matikkaa, vai mitä sanotte tuulivoimaloiden äänenvoimakkuuksista ja pyöräilijän polkemistehosta? Illalla lähin haastamaan itteäni, mentiin nimittäin kuunteleen stand uppia. En aina tajua sitä suomekskaan, jotenki tulee usein sellanen myötähäpeä vaan, ja nyt sit vielä ruotsiks. Ne oli ilmeisesti jotain isoja nimiä, naisia molemmat. Jotkut niiden jutuista oli ihan hauskoja, ja pari kertaa nauroin ihan aidosti jopa :) Sinä iltana oli myös Kårpub, mutta sinne en kyl jaksanu mennä. Etkoilla olin, ja oli ihan kivaa. Oltiin yhellä Hannalla, ja sillä oli pikkuinen kissanpentu nimeltään Steven Gerrard.

Steven G.
Keskiviikkona oli pitkä koulupäivä, kun kympiltä alko introluennolla, jatku siitä urheiluharrastustorin kautta anatomiaan ja iltapäivällä oli vielä matikkaa tyhmille. Toi urheilujuttu esitteli siis Halmstadin urheiluseuroja, että ihmiset voi jatkaa harrastuksiaan tai alottaa uusia. Kävin tsekkailemassa suunnistuskartat mitä siel oli esillä ja otin esitteitä jostain kuntosaleista, jotka tarjoo ryhmäliikuntaa. Iltapäivän matikka oli sellanen pienryhmäsetti, että joku kakkosella oleva poika anto meille jotain tehtäviä ja sit niitä piti ryhmässä miettiä. Menin sinne koska luulin että sieltä sais apua projektiin, mitä toki kyl sainkin yheltä toiselta tytöltä. Melkein olin tajunnu sen idean itekin! Uudestaan en oo kyl ihan heti menossa, koska matikka on ainaki toistaseks aika helppoo kauraa kun oon nää asiat TTY:llä jo kerran lukenu.
Torstaina oli matikkapäivä, aamulla luento ja iltapäivällä ryhmä. Siinä välissä projektia. Illalla kävin juoksemassa vähän portaita.


Matikan projekti
Perjantaina oli anatomiaa neljä tuntia, opetellaan luita, lihaksia ja ligamentteja. Cool, tää on just se taso mitä haluan ihmisestä tietää, en oo kiinnostunu entsyymitoiminnasta tai vatsahapoista. Lounaan jälkeen lähin tutustumaan kaupunginkirjastoon. Hankin kirjastokortin ja lainasin yhen kirjankin. Elokuvan lainaus makso, niin en sitte sellasta ottanu. Sit kävin viel hakemassa numerolapun seuraavan päivän kisaa varten.
Iltapäivän laitoin ruokaa. Ellinoran kaalitarinasta innostuneena olin ostanu kaalin ja tein kaalilaatikkoa. Mullakin jäi vielä puolikas kaali jäljelle, mutta annoin sen jäädä jääkaappiin enkä ruvennu täyttään jokaista purkkia ja purnukkaa kaaliruoalla. Uuni paahto täyttä päätä ruokia ja tätä huonetta, niin vähän hiki tuli. Illalla meillä oli Annan ja Idan kanssa myskväll, just sellasta olin tähän väliin toivonu! Käytiin kaupassa hakemassa snacksia, pelattiin Unoa ja katottiin leffa. Oli kivaa.
Lauantaina oli suuri päivä. Olin ilmottautunu Halmstadmileniin halvmilille eli 5 kilsalle. Lähin alussa kovaa, ja huomasin että mun edellä oli vaan yks nainen. Kohta toinenkin meni ohi, mutta ajattelin et jos muita ei mee ohi ja jos pysyn iskuetäisyydellä niin kaikki on hyvin, kolme parasta kun sais palkinnon. Jossain 2km kohdalla kärjessä ollut nainen jätti kesken, ja olin siis toisena. Pysyin näköetäisyydellä koko ajan ja sain vetoapuakin yheltä mieheltä, mutta en ihan pysyny siinä enkä siis saanu sitä naista kiinni. Kirjaston kohdalta oli kilsa maaliin, olin kattonu etukäteen että siitä alotan pitkän kirin. Hah, siinä joen rannassa oli niin järkyttävä vastatuuli että vauhti varmaan pysy samana. Kiri ei siis tuottanu tulosta ja juoksin maaliin toisena. Mutta ei vitsit oli kivaa! Juoksu kulki ihan hyvin, mitä nyt vähän pisti mutta kuitenkin, vauhti oli ihan kohtalaista ja saisin vielä palkinnonkin! Banaanien ja urheilujuomien jälkeen kävin vähän verkkailemassa ja siinä sitte missasin sen palkintojenjaon. Netissä oli lukenu että 12.15, mutta nyt se oli jo ennen 12. Näin kyllä kun mein sarja palkittiin mut en ite kerinny pallille. Palkinnon kuitenkin sain, ja se oli sikahyvä! 150kr arvokuponki johki urheiluravinnekauppaan, 2x aamupala Scandicissa ja 2x lounas samassa mestassa. Kuin huikeeta! Joskus marraskuussa jos masentaa niin voin mennä jonain viikonloppuna nauttiin kunnon aamupalabuffetista, voiko parempaa toivoa? Kävin viel hakemassa lipun seuraavan päivän Allsvenskan-peliin ja sit poljin kotiin.
Iltapäivällä skypettelin Anskun kanssa ja illaks on tiedossa vielä taco-/ost och vinkväll. Siinä samalla pitää tehdä liiketanssi anatomian tunnille, interesting.

Tyytyväinen tyttö maalissa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti