keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Ruotsielämää: kräftskiva

Koulua on nyt menny taas viikko enemmän, ja oon niin sitä mieltä että on niin väärin että saan Kelalta rahaa siitä että en tee täällä mitään. Siis kiitän tietty totta kai Kelaa, en muuten selviäis, mutta kun tätä koulua on niin vähän niin ei tunnu siltä että täällä jotenkin opiskelisin. Matikkaa on kyllä niin että saa ihan kyllikseen laskea, mutta kun ne asiat on parhaimmassa tapauksessa jo kahteen kertaan opeteltu, niin aika mekaanista touhua se on. Anatomia on niinku opettelis uutta kieltä, mikä ei nyt sekään ihan vierasta mulle ole. En silti valita, on kivaa kun tajuaa matikkaa ja mulla on täällä jo sellanen mainekin että oon paras matikassa. Toivottavasti meille ei nyt tuu mitään juttuja mitä en vielä osaa, siinä vois mun todelliset taidot(tomuudet) paljastua. Mutta on kiva että voin auttaa muita jossain, kun kuitenkin ite aika usein kysyn mitä just sanottiin tai pyydän toistamaan.
Nää kaks kurssia on siis ihan jees ja en mä niihin kaipaa enempää tekemistä, mutta oisko mitään et ois vaikka pari kurssia enemmän? Nytkin oli vapaata to-su ja moni kaveri lähti kotona käymään, meinas tulla vähän tylsää.

Taco-/ost och vinkväll
Meidän lauantainen taco-/ost o vinkväll meni tosi kivasti, oli hyvää ruokaa ja seuraa ja tehtiin myös jäätävän hieno tanssi. Sunnuntaina kävin kattomassa Allsvenskania eli jalkapalloa, ihan jees peli oli, paljonhan mä en näistä ymmärrä. Maanantaina kävin koulun jälkeen suunnistamassa. Sinne oli 14km ja taas olin ihan rikki kun poljin takasin. En tajua, ei ton nyt niin raskas juttu pitäis olla, polkea 28 kilsaa ja välillä suunnistaa alle tunti. Mulla oli banaanikin mukana mut ajattelin et ei mun sitä siellä tartte syödä, ihan hyvin riittää vasta kotona. Hah.
Allsvenskan
Tiistaina pesin pyykkiä ja kävin syömässä ilmasen lounaan samalla kun kuuntelin mun alalta valmistuneiden perustamista yrityksistä. Toinen oli kehittäny sykemittaria joka mittaa sykettä ranteesta, kun normi sykevyö on kuulemma niin jobbigt (ei oo kyl mua kauheesti haitannu). Toiselta oli menny jalat ja toinen käsi onnettomuudessa kymmenisen vuotta sitten, niin se kehitti proteeseja. Kun kuulemma sellasella pitkällä (yli polven menevällä) proteesilla tasapaino menee tosi helposti jos maassa on jotain epätasasta, kuten vaikka pikkukivi.

Tälläst tääl on
Keskiviikkona laskettiin matikkaa ja torstaina autoin etänä yhtä kaveria matikassa minkä pystyin. On kyl niin huikeeta kun oon vaihteeks se fiksu kaveri, viimeks varmaanki yläasteella :) Kävin myös juoksemassa Tylösandissa, siel biitsillä. Aivan sikahienot maisemat ja se lenkkipolku on tosi kiva. Poljin sinne siis eka kympin, mutta oli sen arvosta kyllä ehdottomasti. Illalla menin vielä johkin ihme kokoukseen, josta tajusin ehkä yhen kolmasosan, kun ensinnäkin puheenjohtaja oli skånelainen, moni puhu hiljaa ja kaikki tietty päällekkäin. Ne asiat oli mulle uusia joten vaikee oli myös yrittää päätellä mistä oli kyse. Sen verran kuitenkin tajusin etten mihinkään hallitukseen huomaamattani lupautunu. Siellä puhuttiin haalareista, sen ymmärsin, ja esitin jopa kysymyksiä. Ne tulee maksamaan 700 kruunua ja läheskään kaikki ei tilaa niitä. Alan kallistua sen puoleen että en minäkään. Niissä ei ole siis mainoksia ja haalarimerkkejä on ehkä kolme. Tosin ton hintasiin haalareihin ei kauheesti oiskaan enää varaa ostella niit merkkejä.
Illalla sain olla pienesti mukana Spinnin saunalla, kun sain sieltä kuvia ja äänitteitä ja terveisiä.

Tylösand
Perjantaina mulla ei taas vaihteeksi ollu mitään tekemistä. Kävin pienesti kätköilemässä, mutta se oli vähän tylsää yksin. Tein varmaanki jotain ruokaa ja kävin lenkillä. Illalla katoin tietty Vain elämää, heti kun se nettiin tuli. Tykkäsin tosi paljon ekasta kaudesta, mutta se toka kausi jo oli vähän eri tyyliä. Se ohjelma keskittyy nykyään enää ihan pelkästään niihin lauluesityksiin, ja noihan tuntee jo toisensa. Ekalla kaudella ne ei tuntenu toisiaan ja ne oikeesti tutustu toisiinsa ja ne jutteli keskenään. Bonuksena siinä sitten kuultiin myös kivoja kappaleita. Nyt ne ei mistään muusta puhukaan kun niistä kappaleista. Eikä niillä oo sellasta vapaata juttelua yhtään, vaan ne puhuu yksin kameralle ennakkoon nauhotettuja pätkiä. Jos se eka kausi saavutti niin suuren suosion, niin miks konseptia piti muuttaa?
Nosturi (lattice girder) löyty kätköilyreissulla ja tuolta alta myös kätkö
Lauantaina olin elämäni ekoilla rapujuhlilla. Meidän piti kesällä järkätä rapujuhlat, mutta se ei sitten toteutunukaan, niin oli tosi kiva päästä ihan oikeisiin juhliin. Tosin näille piti tuoda ruokansa ite, mikä oli vähän kummallinen juttu musta. Lipun hintaan kuulu ainoastaan yks snapsi. Kyselin vähän mitä siel pitäis syödä ja kun ne tienny ketään kuka ois tuonu rapuja niin en mäkään sitten, kun en niitä osaa edes syödä. Tein sitte piirakkaa ja salaattia ja ne oli ihan hyvät eväät. Kun lähdin mestoille, kävi ilmi että alakerran naapurin bileet oli rapujuhlien etkot ja että se tyttö on kolmosella ja opiskelee jotain ympäristöjuttua, eli ollaan samassa tiedekunnassa(?).


Rapujuhlissa oli tietty hienot tötteröhatut, laulettiin vihosta lauluja ja oli hauskaa. Söin myös ravun! Yks kaveri opetti mua syömään sen ja totesin saman minkä kaikki, ei ehkä ihan kaiken sen kuorimisen arvosta. Mutta pääasia että rapujuhlat on nyt suoritettu kunnialla läpi. Pari ohjelmanumerookin siellä oli, ja kun pöydät oli siirretty sivuun oli tanssia ja meidän ja kakkosten gyckelit. Juttelin sinä iltana Ruotsin ja Suomen eroista ja kuulin että suomalaisilla on korkeet poskipäät. Suomessa myös juodaan vodkaa ja jääkarhut kävelee kaduilla.

Varsinaisen ohjelman päätyttyä lähettiin välibileisiin. Mulla ei ollu pyörää koska olin maksihameella liikkeellä, mutta käärin helmat syliin ja hyppäsin ritsille. Mein ilmeisesti piti mennä jonkun luo ketä ei sitten löydettykään mutta päädyttiin kolmosten bileisiin, josta en siis oikeesti tuntenu melki ketään, muutaman olin sentään nähny ennenkin. Sieltä lähdettiin kaupunkiin, käytiin sellasessa pubissa. Siitä sitten jotkut jatko vielä baariin, mutta kello oli jo yli yks, baari auki kahteen tai kolmeen ja sisäänpääsy makso 120kr niin en viittiny mennä. Jatkoin siis Donkeniin, joka siis tietenkin aivan todella loogisesti on McDonalds. Siellä oli monta TBIarea ja meillä oli hauskaa sielläkin. Ne oli niitä natur-tyyppejä eli Aino ja Amanda ja muita. Ite olisin voinu lähteä vielä ehkäpä jatkoillekin jopa, mutta kun porukka puol kolmen aikaan lähti kotiin niin ei sitten. Mutta mulla oli kyllä aivan huikee ilta, paras täällä tähän mennessä varmaankin! Tai en tiedä, taco-/ost o vinkväll oli myös tosi kiva.

Sunnuntaina kävin terveysmessuilla. Oli pieni pettymys, mutta ainakin sain mitattua verenpaineen ja söin protskupatukkamaistiaisia. Iltapäivällä kävin taas yhdessä huikeessa lenkkimaastossa. Tai siis sivusin sellasta. Kun mulla on ohjelmassa pidempi lenkki niin käyn juoksemassa sen purtsin minkä ohi nyt vaan juoksin. Yks parhaita puolia muutossa on kyllä uudet lenkkimaastot.

Maanantain reenipaikalla oli nättiä
Sen oon huomannu että skånelaisten kanssa en ihan hirveesti viitti jutulle lähteä, kun ruotsalaisillakin on vaikeuksia niitä ymmärtää. Ihan oikeesti luulin joskus ekalla viikolla että parilla tyypillä oli joku puhevika, ärrävika vähintään. Hups. Yks skånelainen on kyl aika huikee, kun aina kun nähdään se näyttää suomenkielen taitonsa sanomalla 'mustalainen kastike' :DD

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti