perjantai 24. lokakuuta 2014

Tavallinen päivä ruotsalaisessa korkeakoulussa

Heräsin perjantaiaamuna kasin aikaan ja pienen ynnyköinnin jälkeen vedin trikoot jalkaan ja lähdin lenkille. Ulkona sato pienesti ja jokainen vastaantulija irvisti ikävästi. Ihmettelin tätä hommaa vähän mutta sitte tajusin että mä oon tullu ulos ihan valmiina kastumaan, mutta ne muut haluais pysyä kuivana, sitä ne irvistää.
Tulin kotiin ja kävin suihkussa. Sitte piti pienesti tiskata että sain aamupuuroa. Vähän aikaa sain syödä ihan maailman parasta puuroa aamuisin, mutta kun ne hiutaleet loppu niin niitä ei enää löytynykään mun lähikaupoista! Järkytyin, mutta jatkan etsintöjä. Nyt söin sitte sellasta puuroa jossa on seassa rusinoita, ananasta ja papaijaa. Siis valmiina siel hiutaleiden joukossa, koska kuka muka jaksaa aamulla jollain puurotilpehöörillä hienostella.
Aamupalan jälkeen alko opiskelu. Luentoja ei nyt just tänäänkään sattunu olemaan, niin jäin kotiin keittiönpöydän ääreen lukemaan anatomiaa. Tenttiin on neljä päivää ja ulkoa opeteltavaa riittää kyllä. Tuli aikalailla kevät 2013 ja pääsykokeisiin luku mieleen. Luen, teen muistiinpanoja, kuuntelen Aamulypsyä ja juon vettä. Aina kun on puoli litraa juotu niin on vessahätä ja näin saan taukoja ja liikuntaa. Minnekään kirjastoon tai muualle en tän takia jaksa lähteä, kun mun vessassa ravaaminen vois jotakuta häiritä, plus en jaksa pukea farkkuja vaan oon mieluummin höntsyissä. Nykyään mun ikkunan alla on onneks enemmän liikennettä kun puolitoista vuotta sitten niin ei tuu niin tylsää.

Mitä näen kun katon ulos ikkunasta
Koska aamupala oli siinä ysin ja kympin välissä, yritin odotella nälkäni kanssa ainakin yhteen tai kahteen. Sitte vihdoin 13.43 otan jääkaapista kaalilaatikon ja lämmitän sen. Jälkkäriksi banaani. Tämän jälkeen lukeminen vois jatkua, mutta ei jaksa. Niinpä surffailen netissä. Koko loppupäivä on ihmeellistä ei-minkään-tekemistä, koska lenkillä on jo käyty. Kauppaankaan ei tarttis mennä, mutta saatan lähteä kirjastoon tai keskustan ruokakauppaan kattoon niitä kaurahiutaleita, ihan vaan ettei tarttis kökkiä koko päivää kotona sisällä.

Koska värit on kivoja
Anatomian lisäks mulla on myös matikkaa (periaatteessa IMA1). Matikan tentti on viikon päästä, joten siihen lukemisen voi kivasti alottaa sitten anatomian tentin jälkeen. Muita kursseja mulla ei ole, koska täällä ei valinnaisaineita tunneta ja kaikki menee tasan saman ohjelman mukaan. Jos haluais käydä jonkun omaan ohjelmaan kuulumattoman kurssin niin siitä pitäis ymmärtääkseni täyttää joku anomus. Mulle ei vaan sovi tällänen että on kaks kurssia ja niihin ois sitte aikaa paneutua kunnolla. Kun en enää tavottele täydellisyyttä opiskeluhommissa (ne ajat oli ala-asteella) niin mun tahtiin sopis hyvin vielä muutama kurssi tähän päälle.

Tällästä täällä on, tietty joskus on pidempiäkin päiviä. Eilen oli anatomian kyselytunti 10-11.30 ja sen jälkeen päkerrettiin matikan projekti loppuun, siinä meni neljään saakka. Mutta ymmärrätte varmaan, että Suomen opiskelutahtiin verrattuna tää tuntuu vähältä. Järkytyksekseni kuulin, että ruotsalaisilla ei ole edes lukioissa koeviikkoja, ja yo-kirjotusten puuttumisen tiesinkin jo, niin ei ihmekään et täällä on tentaångest monilla.
Koska mulla on aikaa, oon tehny ja käyny sellasissa jutuissa missä en Suomessa missään nimessä ehtis tai viittis käydä. Huomiselle mulla on opiskelun lisäks ohjelmassa aamulenkki ja vähän kaupungin ulkopuolella olevassa kauppakeskuksessa muotinäytös. Koska mulla ei ole muutakaan tekemistä ja mitään pidempää pyörälenkkiä en viitti tehdä sunnuntain kisan takia, niin tää sopii hyvin. Monestiko Tampereella olisin yksin lähteny mihinkään tälläseen?
Kun luentoja ei liikoja ole, niin oon sitten käyny ylimääräsillä luennoilla. Tietty nää on ollu sellasia luentoja joilla on tarjottu myös lounas, mutta kaipaan kyl vähän äksöniä elämääni muutenkin. Ja sehän sujuu hyvin kun menee kuunteleen luentoja joista ei välttis tajuis suomeks yhtään tän enempää. Täällä on sellasia karriärtisdagar, joissa kerrotaan esim. yrittäjyydestä (ei kiinnosta mua) tai uusista innovaatioista (hieman eri homma kun Innovatiivinen systeemipaska TTY:llä), niin ne on ollu kyl ihan jees.

Tällänen löyty koululta yks päivä. Harmi vaan että se oli rikki.
Mutta, kuten ehkä huomasitte, päivääni ei kuulunut edes käyntiä yliopistolla. Näin täällä opiskellaan, melkein vois tehä etänä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti