perjantai 15. toukokuuta 2015

Ryhmätyö - uhka vai mahdollisuus?

Mä olen tehnyt tän yhden Ruotsi-vuoden aikana yhteensä 7 ryhmätyötä. Mä en tykänny ryhmätöistä erityisemmin tänne tullessa, eikä musta tullut fani nytkään. Koska mun blogiin on joku joskus löytäny hakusanoilla 'en tykkää ryhmätöistä', päätin antaa sille vähän vastinetta haulleen ja kertoa ryhmätöiden hyvistä ja huonoista puolista.

Hyvää ryhmätöissä:
  • Tutustuu uusiin ihmisiin.
  • Ne ryhmän jäsenet voi joskus olla kivojakin.
  • Jos ei ite osaa jotain niin muut voi auttaa.
  • Voi oppia toisilta.
  • Kun työ jaetaan, itselle ei jää niin paljoa.
  • Ei ole yksin vastuussa tuloksesta.
  • Oppii jakamaan vastuuta ja toimimaan ryhmässä.

Huonoa ryhmätöissä:
  • Jos ryhmässä on joku idiootti. Tai monta, vielä pahempi.
  • Jos työt jaetaan tasaisesti ja mä saan ekana valmiiksi kun muut jää nyhertämään jotain aivan ihmeellistä. Silloin joko a) mä saan lisää hommia tai b) tulee huono omatunto kun muut tekee ja mä en.
  • Jos kukaan ei ota vastuuta hommasta.
  • Joku/jotkut ei tee mitään.
  • Joku/jotkut ei saavu paikalle kun on sovittu.
  • Jos joku vaatii liikaa. Tää voi koskea sekä aikaa että työmäärää. On kohtuutonta että mun pitäis tehdä jotain työtä yhtä kauan kun muut vaikka saisin hommani tehtyä paljon aiemmin. Mitäs ovat niin hitaita.
  • Joku lupaa tehdä vaikka mitä mutta ei tee mitään.
  • Kaikille ei ole selvää mitä pitäis tehdä.
  • Jos on iso ryhmä/monta ryhmätyötä tai muuta juttua samaan aikaan menossa, on vaikea saada tapaamisaikoja sovittua.
  • Pitää nyhrystää sen ryhmän kanssa ja kukaan ei saa mitään aikaan. Saman ajan vois tuhlata kotonakin.
  • Ei voi tehdä töitä silloin kun itselle parhaiten sopii.
Kuvituskuva, täältä otin
Mä olen ollu sekä huonoissa että hyvissä ryhmissä. Kun ryhmä on hyvä, sillä on yhteinen vihollinen: se työ. Kun ryhmä on huono, vihollisia onkin yhtäkkiä ne muut jäsenet.

Haluan kertoa vielä yhden tarinan ihan tältä päivältä. Oltiin ryhmän kanssa sovittu että nähdään 10-12 koululla. Joskus ennen kasia yks laitto viestin että myöhästyy. Kielimuuri tuli vastaan enkä oo ihan varma paljonko se kerto myöhästyvänsä, kun se kirjotti någon timme. Tarkottaako se jotain tuntia vai joitakin tunteja? No anyway, ei se tona ajanjaksona paikalle kerinny. Ajattelin et sillä oli varmaan joku tärkee syy, mutta se olikin salilla. Anteeks nyt, mutta olisin mäkin mieluummin käyny aamupäivällä lenkillä!
Jos kyseinen henkilö saa kuulla paheksunnastani, niin ei se mitään. Suoraan en voi sanoa koska oon omaksunu tän ruotsalaisen tavan, että selän takana puhutaan aivan jatkuvasti mutta suoraan ei sanota ikinä mitään negatiivista.

Tässähän ei tietenkään mitään ratkasua tullu yhtään mihinkään, koska en oo sellasta keksiny. Siis että miten ryhmätöistä tulis jotenkin kivempia. Mutta ehkä niihin turtuu sitten kun on tarpeeks monta tehny eikä ne tunnu enää niin pahoilta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti